تبلیغات
مطالب اینترنتی - تعویض یا ترمیم؛ راهکار مواجه با شیشه آسیب دیده خودرو

تعویض یا ترمیم؛ راهکار مواجه با شیشه آسیب دیده خودرو

نویسنده :نویسنده
تاریخ:سه شنبه 4 مهر 1396-06:55 ق.ظ


تعویض یا ترمیم؛ راهکار مواجه با شیشه آسیب دیده خودرو

خبرگزاری آریا – برای اکثر ما راننده ها پیش آمده که در جاده، در حال رانندگی و زمزمه موزیک محبوبمان با شنیدن صدایی مهیب جا‌ خورده و مثل کیانا ریوز در فیلم متریکس، شروع به جاخالی دادن در مقابل گلوله های هیوگو وی وینگ می کنیم.
البته نه متریکسی وجود دارد و نه گلوله ای؛ مقصر سنگ کوچکی است که به خاطر سرعت بالا چنین لحظه پر تنشی را ایجاد کرده و سپس فرد را از عکس العملی که قبل تر از خود نشان داده خجالت زده می کند. در مرحله بعد ترک ایجاد شده روی شیشه جلوست که جلب را توجه و دیدگان را اشک آلود می کند.
اما قبل از هر چیز‌ بهتر است کمی با ساختار شیشه های اتومبیل ها آشنا شویم. سالهاست در ساخت شیشه جلو خودرو ها از شیشه های لمینیتی استفاده می شود.
در فرایند لمینیت دو یا چند لایه شیشه، بین لایه‌های پلیمری، یا فیلم پلاستیکی از جنس PVB، قرار گرفته و این ترکیب تحت فشار و حرارت به صورت دائمی یکپارچه و همگن می‌ گردند. این شیشه ها در اثر وارد شدن ضربه می شکنند اما یکپارچگی خود را حفظ کرده و فرو نمی ریزند.
شیشه های لمینیتی اولین بار در خلال جنگ جهانی اول برای ساخت ماسک ضد گاز بکار رفتند و بعد، بین سال های 1919 تا 1929، توسط کمپانی فورد در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفت.
شیشه هایی که در قسمت های کناری و عقب خودرو استفاده می شوند از نوع Toughened یا Tempered بوده که پس از فرم دهی تا دمای 700 تا 600 درجه سانتی‌گراد داغ و بعد از آن به سرعت سرد می‌ شوند که در این حالت استحکام شیشه به شدت بالا می رود.
آسیب های وارده به شیشه جلو به دو نوع پریدگی و ترک تقسیم می شوند. پریدگی اصولاً اثر دقیقی از محل برخورد سنگ بوده که گرد یا ستاره مانند است. ترک هم که احتمالا نیازی به توضیح ندارد. ترک ها و‌ پریدگی ها در برخی مواقع قابل تعمیراند.

ترک و پریدگی ها شاید چندان جدی به نظر نرسند اما با گذر زمان افزایش یافته، دید جلو را تحت تاثیر قرار داده و سطح ایمنی خودرو را پایین می آورند.
تحویل نگرفتن این ترک ها و بی توجهی به آن ها گزینه ای وسوسه کننده برای حفظ وقت و سرمایه به نظر می رسد؛ اما باید بدانید ترک های بزرگ تر اصلاً شوخی بردار نیستند و هر انتخابی جز رسیدگی و رفع شان به ضرر خودتان خواهد بود.
عوامل بسیاری بر رشد ترک ها تاثیر گذارند؛ تابش نور خورشید باعث می شود لایه های شیشه با سرعت متفاوتی منبسط و منقبض می شوند که در ‌نهایت منجر به بزرگ ‌شدن ترک می شود.
از طرف دیگر بافت شیشه آسیب دیده بسیار حساس است و در اثر ضربات و حتی فشار باد وارده در هنگام رانندگی، صدمات وارده گسترش می یابند.
استفاده از کولر یا بخاری در خودرو هم موجب ایجاد اختلاف بین دما اتاق خودرو و هوای بیرون شده و در اثر انقباض و انبساط، ترک ها گسترش می یابند.
دو راهکار اصلی در مواجه با صدمات ایجاد شده روی شیشه جلو وجود دارد؛ پر کردن ترک در صورت جزئی بودن آن یا تعویض کامل شیشه جلو، که قاعدتاً دومی پرهزینه تر است.
دقیقاً شبیه تفاوت بین صدمات جدی بدنه خودرو که تعمیر آن هزینه بر است و ساییدگی رنگ بدنه که با قلم گیری به سادگی برطرف می شود. البته شیشه خودرو نقش بسیار پررنگتری از رنگ بدنه در تامین امنیت سرنشینان ایفا می کند.
چند فاکتور مهم و اساسی در تعیین سرنوشت شیشه آسیب دیده دخیل هستند که به بررسی شان خواهیم پرداخت:
اندازهتکنولوژی و روش های ترمیم شیشه های جلو به سرعت در حال تکامل و پیشرفت هستند اما همچنان توان و ظرفیت ترمیم شیشه بین تعمیرگاه ها متفاوت است.
در مجموع پریدگی هایی به قطر 2.4 سانتی متر و ترک هایی به طول 7.68 سانتی متر به راحتی قابل ترمیم اند.
در راهنمای استاندارد تعمیر شیشه های لمینیت خودروها یا به اختصار ROLAGS، رنج اندازه های قابل تعمیر با توجه به نوع آسیب وارده ذکر شده که بیشترین حد آن برای پریدگی هایی با قطر 7.5 سانتی متر و ترک هایی با طول 35 سانتی متر است. این اندازه ها با توجه به مکان آسیب دیده و توانایی تعمیرکار و دستگاه های مورد استفاده متغیر هستند.
عمقمیزان عمق نفوذ ترک در شیشه رابطه مستقیمی با اندازه آن دارد. شیشه جلوی خودروها اغلب از ساختاری سه لایه بر خوردار است؛ به این شکل که یک لایه میانی از جنس پلاستیک در بین دو لایه داخلی و بیرونی از جنس شیشه قرار دارد.

ساختار شیشه های لمینیتی خودروها، متشکل از دو لایه شیشه ای و لایه میانی از جنس PVB



لینک منبع

مطلب تعویض یا ترمیم؛ راهکار مواجه با شیشه آسیب دیده خودرو در سایت مفیدستان.


لینک منبع و پست :تعویض یا ترمیم؛ راهکار مواجه با شیشه آسیب دیده خودرو
http://mofidestan.ir/%d8%aa%d8%b9%d9%88%d9%8a%d8%b6-%d9%8a%d8%a7-%d8%aa%d8%b1%d9%85%d9%8a%d9%85%d8%9b-%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%ac%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%b4%d9%8a%d8%b4%d9%87-%d8%a2-2/


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo